• خبر پیشوا مطالب داغ نتایج آزمون حوادث کاریابی

  • یادداشت/ یک تراژدی برای پیشوا

    یادداشت/ یک تراژدی برای پیشوا

    یادداشت/ یک تراژدی برای پیشوا

    به گزارش پایگاه خبری پیشوا؛ محمدجواد کریمی در یادداشتی، به برخی رفتارهای غلط و انگاره‌های منفی مردم در موضوع بومی‌گزینی و یا بومی‌ستیزی در پیشوا پرداخته است.

    آکتور نمایش: نژادپرستی

    «نژادپرستی» شامل هرگونه باور یا آموزه‌ای است که از اندیشه تفاوت‌های زیست شناختی نوع بشر، نتایج سیاسی یا اجتماعی می‌گیرد. نظریه‌های نژادگرایانه بر پایه دو فرضیه استوار هستند: اول، تفاوت‌های ژنتیکی توجیه‌کننده برخورد با نوع بشر به عنوان مجموعه‌ای از نژادها است. دوم، تفاوت‌های فکری، فرهنگی و اخلاقی میان نوع بشر، از این تفاوت‌های ژنتیکی که بنیادی‌تر هستند حاصل می‌شود. نژادپرستی شکل ویژه‌ای از تعصب است که بر اختلافات فیزیکی (ژنتیک) بین افراد متمرکز می‌گردد.

    پرده اول
    در پرده اول این نمایشِ تراژیک، برخورد مردمان پیشوا با شهروندان “افغان” را تماشا می‌کنیم. “افغانی”، ویژگی‌ای است که در خرده – فرهنگ پیشوایی به نوعی ناسزا یا تعبیر منفی تبدیل شده است و در وضعیت و شرایط مختلف، معانی مختلفی را به همراه می‌آورد. در کوچه و خیابان و در وضعیت‌های مختلف، از دهان مبارک هم ولایتی‌هایمان این اصطلاح را به کرات می‌شنویم. وقتی دعوایشان می‌شود، “افغانی” یکی از ناسزاهایی است که نثار یکدیگر می‌کنند. وقتی در حال اظهار نظر در مورد یک کالا یا یک چیز هستند، ممکن است با به کار بردن تعبیر “افغانی” تمامی ویژگی‌های منفی و هر آنچه که برای یک جنس بُنجُل لازم است را بر سر آن چیز یا کالا آوار کنند. برخورد کسبه، رانندگان تاکسیرانی و … با شهروندان افغان؛ نوع تعامل “فرزندان رشید این آب و خاک” در مدارس با همکلاسی‌های افغانِ خود و تمامی مناسبات اجتماعی و اقتصادی با این شهروندان هم‌زبان، همه و همه نشانگر یک نبرد تاریخی میان مردمان غیور پیشوا با دشمنان افغانشان است. که خوشبختانه نتیجه این نبرد نژادپرستانه “پیشوایی” چیزی نبوده جز پیشرفت اقتصادی و اجتماعی روز افزون این بندگان بی‌نوای خدا. تحقیر این جماعتِ مظلوم چنان شدت یافت که عقده‌های بلندمدتشان و البته اراده به بَقا و زیستن در میانِ جامعه‌ای اینچنینی، به نفوذ و تسلط بر بخش‌های اقتصادی شهر از جمله کشاورزی، دامپروری، ساختمان‌سازی، بافندگی و … منتج شد. “عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد”.

    پرده دوم
    پرده دوم کمی متفاوت است. هنوز نبردِ نژادپرستانه پیشوایی تداوم دارد. در این لحظه حساس، پیشوا به دنبال یک سوژه جدیدتری برای مبارزه می‌گردد. دیگر حمله به شهروندان افغان قدیمی شده است و پیشوایی باید یک هویت جدید با مناسبات جدید را برای تداوم نبرد خود بیابد. چه سوژه‌ای در دسترس‌تر و جدیدتر از «مهاجران» جدید پیشوا؟!. مهاجرانی که از گوشه و کنار این کشور به پیشوا سفر کرده اند؛ به امید یافتن شغلی مناسب در ممالکِ مجاور تهران و ساختن زندگی‌ای کم‌دردسرتر. اکنون، پیشوایی باید با این سوژه جدید نبرد جانانه خود را تداوم بخشد. پیشوایی به دنبال تعبیر جدیدتری گشت. دیگر، تعبیرِ افغانی کارساز نبود. در این لحظه حساس تاریخی، تعبیر “شهرکی” تاسیس شد. خوشا به هوش پیشوایی که در ساختن این تعابیر استاد است! چنان تعبیر شهرکی را بکار می‌گیرد که آدم را به یاد “شهرک‌نشینان” فلسطین می‌اندازد. ای کاش همه چیز به این تعبیر ختم می‌شد. وقتی تعبیر شهرکی را به کار می‌گیریم گویی از انسان‌هایی بی تمدن سخن می‌گوییم. انسان‌هایی که از در نظام معنایی پیشوایی “از پشت کوه تشریف آورده اند” و باید آنها را به بردگی بکشیم. در مورد آنها جوانب ادب را رعایت نکنیم. در گستره زیستشان ناهنجاری به پا می‌کنیم. هر ناهنجاری حقوقی و اخلاقی را که بخواهیم مرتکب شویم، خاک مقدسِ پیشوا را ترک می‌کنیم تا مبادا دامان مطهر ولایتمان لکه دار شود و گو اینکه با سفر به حیاط خلوت شهرمان (شهرک) به دنیایی با قواعد و قوانین حقوقی و اخلاقی متفاوت پای می‌گذاریم. غافل از اینکه مهاجران ولایتمان که مانند شهرک‌نشینان با آنها برخورد می‌کنیم، پیش از هر ویژگی‌ای انسان اند و اتفاقاً متمدن‌تر از من و شمای پیشوایی که سالی ده بار هم از ممالک خود پای به دیگر ممالک تهران و ایران نمی‌گذاریم.

    پرده سوم
    در پرده سوم باز هم نبرد نژادپرستانه تداوم دارد و البته چون از خودمان چیزی نداریم و تهی از تولیدات مادی و هویتی هستیم و آنچه که از گذشته برایمان به‌جای مانده است را نیز به بادِ فراموشی سپرده‌ایم؛ علاقه‌مندیم که این نبرد ادامه داشته باشد تا بتوانیم نداشته‌های خود را با محکوم کردن داشته‌های «غریب-غُرَبا» سرپوش بگذاریم. این روزها، این نژادپرستی پیشوایی از لایه‌های اجتماعی به سطحی سیاسی ارتقا یافته است. این نبردِ تاریخی با آنهایی که “از ما نیستند و در نتیجه بر ما هستند” باز هم به دنبال سوژه‌ای نو می‌گردد. چه سوژه‌ای شایسته‌تر از شهردار جدید؟! آنچنان در دهلیزهای نبرد نژادپرستانه پیشواییمان غوطه‌وریم که “تحصیل‌کرده فرانسه بودن”، “مدرس دانشگاه بودن”، از همه مهم‌تر “متخصص مدیریت و معماری شهری بودن” به چشم و دلمان خوش نمی‌آید اما به ناگاه وقتی آگاه می‌شویم که شهردار جدیدمان “لرستانی” است، داد و بیدادمان را گلوله‌ای می‌کنیم برای ترور شخصیت یک انسان. که متهم است؛ به پیشوایی نبودن و به لرستانی بودن! کیفرخواست صادر می‌کنیم و محاکمه می‌کنیم. حتی رسانه‌ها و به اصطلاح روشنفکرانمان هم هیزم بر آتش این نبرد می‌ریزند. بدتر از آن، وقتی لُر بودن امام جمعه، فرماندار و دیگر مقامات شهر را در کنار این مقوله می‌گذاریم، عزم‌مان برای تداوم نبرد نژادپرستانه پیشوایی جزم‌تر می‌گردد. یکی هم پیدا نمی‌شود به من و شمای پیشوایی عرض کند: “گَر تو بهتر می‌زنی، بستان بزن!”

    پایان نمایش
    این نمایش پایانی ندارد اما بد نیست گوشزد شود که اگر در ابتدای نمایش، کمی دقت به خرج داده باشید خواهید فهمید که آکتور این نمایش نژادپرستی است. نوعی نژادپرستی متناسب با سبک زیستن و اندیشیدنِ پیشوایی. آکتور این نمایش من و شما نیستیم. من و شما آکتور این نمایش نیستیم. آکتور این نمایش، شیوه تفکر و ذهنیتی نژادپرستانه است که رفتار و سبک زندگی‌مان را به بندِ الگوها و قواعدِ خود کشیده است. همچنین، این طرز تفکر از آسمان بر ذهن ما نازل نشده و دقیقاً نتیجه شرایط و وضعیت واقعی زیستِ ما است. یک شرایط و وضعیتِ منزوی، حراف، عمل‌گریز، بیمناک از تغییر و تولید و ارتباط فعال با دنیای بیرون؛ که در میان مردمانش اراده‌ای هم برای بهبود وجود ندارد، ناگزیر الگوهای نژادپرستانه و دگرسازانه را به استخدام می‌گیرد. تا از قِبَل سرکوفت و تمسخرِ دِگَرها و داشته‌هایشان، خلاها و نداشته‌های خود را سرپوش بگذارد و همچنین مشغولیتی روزانه را برای خود دست و پا کند. شاید، خویشتنِ بی هویتِ خویش را راضی و آرام نماید.

    همشهریان عزیز! بیایید با تعریف هویتی خودبسنده و مبتنی بر عمل مؤثر و کُنِش، از مخروبه نژادپرستی پیشوایی دست بکشیم و نوع دوستی پیشوایی را بنا کنیم!

    مطالب پیشنهادی :

    درباره نویسنده

    4485 مطلب نوشته است .

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

     اخبار پیشوا در تلگرام
    تمام حقوق این سایت برای © 2017 pishva |خبر پیشوا. محفوظ است.