• خبر پیشوا مطالب داغ نتایج آزمون حوادث کاریابی

  • یادداشت/ پیشوا؛ از قنادی تا کافه و کافی‌شاپ!

    یادداشت/ پیشوا؛ از قنادی تا کافه و کافی‌شاپ!

    یادداشت/ پیشوا؛ از قنادی تا کافه و کافی‌شاپ!

    به گزارش پایگاه خبری پیشوا؛ محمدجواد کریمی نوشت: کافی است کمی حافظه تاریخی خود را در مورد شهرمان بکار بیاندازیم. دهه های شصت و هفتاد را به خاطر بیاوریم که سه یا چهار قنادی در پیشوا فعال بودند. بازار پیشوا و اطراف صحن امام‌زاده‌ جعفر، مرکزیَتِ تولید و ارائه محصولات شریرینی، بستنی و آجیل به مردم بود.

    نام و نشان کسبه آن دوران؛ افرادی چون حاج محمود کریمی جعفری و آقای هادی جنیدی جعفری، همراه با بازنماییِ نوستالژی‌هایی شیرین است. نوستالژی‌هایی بر مدارِ “نون خامه‌ای” و “بستنی نونی”

    اما رفته رفته، نطفه‌های سبک زندگی و لایه‎ اجتماعی خاصی در شهر بسته شد. سبک زندگی‌ای که شکل و شمایل تولیدی و مصرفی آن کمی متفاوت بود. این نوع از زندگی، به دلیل انباشت سرمایه‌ای در سطح محلی، مراوده کاری، تحصیلی و تفریحی با شهر‌های بزرگتر مانند ورامین و البته تهران، بعنوان پایتخت و مرکز استان؛ مواجهه با الگوهای جدید زیستن؛ تاسیس یک گسترۀ زیستن خارج از محیط و گفتمان سنتی که حول مرکزیت بازار و صحن امامزاده جعفر وجود داشت و مواردی از این دست؛ زمینه‌ی شکل‌گیری نوع جدیدی از مصرف را ایجاد نمود. “شیرینی شهد” از جمله پیشقراولان پاسخ به این نوع جدید از مصرف و سبک زندگی درمورد محصولات شیرینی و بستنی بود.

    تقریباً پس از اتمام جنگ و پایان دهه شصت، در کلیه سطوح زیست اقتصادی و اجتماعی مردم ایران در سطحی کلان، شاهد شکل‌گیری چنین دوگانه و تضادی هستیم. اما در شهر پیشوا با کمی تأخیر و در سطحی رقیق شکل‌گیری این دوگانه و تضاد را شاهدیم. گرچه، زیست اجتماعی و اقتصادی در پیشوا به لحاظ کمی و کیفی بیشتر میل به سنتی بودن داشته است. به طوری که کماکان کسبه جزء بازار سنتی، بخش کشاورزی و دامپروری سنتی و سطح ناچیزی از تولید کارگاهی را می‌توان به عنوان نیروهای اجتماعی تولید نام برد؛ اما در هر صورت نمی‌توان از وجود نیروی اجتماعی که به سَمت جدید شدن گام برمی‌دارد غافل شد.

    فرآیند کار این قنادی‌ها به نحوی بود که محصولاتی را برای مصرف در خانه تولید و عرضه می‌کردند. به نحوی که حتی تا پایان دهه هشتاد نیز در فرهنگ و البته سبک زندگی مردم پیشوا چیزی تحت عنوان “محیط‌های عمومی برای صَرف خوراکی‌ها” (به جز معدودی رستوران و غذاخوری انگشت‌شمار آن هم با محیطی مردانه و نه خانوادگی) بروز عینی نداشت.

    اما رفته رفته با آغاز دهه نود شاهد شکل‌گیری این محیط‌های عمومی در پیشوا هستیم. به نحوی که ابتدائاً بستنی‌فروشی “حاجی بابا” در محیطی کاملا به دور از مرکزیت و محدوده سنتی شهر تأسیس می‌گردد و اولین امکان را برای ایجاد چنین فضایی فراهم می‌کند. شکل‌گیری شیرینی “مها” با تجهیزات و به روزترین شیوه‌های پخت و ارائه شیرینی و البته ایجاد محیطی عمومی تحت عنوان “کافه”، آخرین بُروز عینی این رویکرد در قالب یک قنادی بود.

    در واقع، نیروهای تولید مواد خوراکی شیرینی، بستنی و مواد هم‌خانواده آنها در پیشوا در دو الگوی بستنی حاجی بابا و قنادی مها عینیت یافت و اینکه مها یک به اصطلاح “کافه” را در مجموعه خود ایجاد کرد و نه به نحوی مستقل، ناشی از فقدان تقاضا به لحاظ مادی و فقدان ذهنیتِ “کافه‌نشینی” به لحاظ فرهنگی است. در واقع کافه یا کافی‌شاپ برای این مجموعه به عنوان یک امر فرعی بشمار می‌رود.

    اما از پسِ این جریان با شکل‌گیری دو مجموعه با امکانات و الگوهای مادی جدید روبروییم. قهوه “زی نو” و بستنی “شاد” دو پدیده جدید در مرکزیت شهر پیشوا هستند که امکان رهایی الگوی کافه و کافی‌شاپ از بند قنادی‌ها و ایجاد هویتی خود‌بسنده برای آنها را فراهم نموده اند. نه قهوه “زی نو” یک کافه به معنای دقیق آن است و نه بستنی “شاد” یک کافی‌شاپ به معنای دقیق کلمه؛ اما نکته قابل ملاحظه این است که دایرکنندگان این دو مجموعه، معطوف به عملی موثر، در مسیرِ ایجاد تقاضا و ذائقه‌ای جدید برای شهر هستند و از رهگذر آن، شکل‌دهی فرهنگِ کافه‌نشینی و کافی‌شاپ‌نشینی را تأمین می‌نمایند. همچنین، این دو امکان‌های جدیدی را فراهم نموده اند تا از رهگذر ایجاد مکانیزم‌ها و الگوهای جَنینی کافه و کافی‌شاپ، شکل‌گیریِ کافه‌ها و کافی‌شاپ‌ها را به نحوی خودبسنده و مستقل در آینده‌ای نه چندان دور شاهد باشیم.

    توضیح: بکارگیری اسامی اماکن تجاری فوق فاقد هرگونه بار تبلغاتی است و صرفاً به منظور ارائه تحلیلی بر اساس چارچوب مطالعات فرهنگی به خدمت گرفته شده است.

    مطالب پیشنهادی :

    درباره نویسنده

    4507 مطلب نوشته است .

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

     اخبار پیشوا در تلگرام
    تمام حقوق این سایت برای © 2017 pishva |خبر پیشوا. محفوظ است.