• خبر پیشوا مطالب داغ نتایج آزمون حوادث کاریابی

  • یادداشت/ سواد رسانه ای، نیاز امروز همگان

    یادداشت/ سواد رسانه ای، نیاز امروز همگان

    یادداشت/ سواد رسانه ای، نیاز امروز همگان

    به گزارش پایگاه خبری پیشوا؛ مهدی مقاری در یادداشتی آورده است: به برکت سیاست های باز  و روبه جلوی فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی در حوزه اطلاع رسانی و رسانه ها، شاهد افزایش چشمگیر و بی سابقه رسانه های کشور در بعد مکتوب و دیجیتال هستیم و در این بخش بایستی نمره مطلوب و قبولی را به دولت های پس از انقلاب اسلامی به ویژه دولت یازدهم  داد.

    افزایش تعداد نشریات  و رسانه های  محلی، منطقه ای و کشوری نوعی نمایش بلوغ سیاسی جمهوری اسلامی است و مسروریم که تقریبا با گذشت قریب چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی، تکثر و تعدد رسانه ها که نمادی از مدنیت جامعه است و در تحکیم نهضت اسلامی مردم ایران  می تواند نقش موثری داشته باشد را شاهدیم که به این یمن، شاهد صدور بیش از پیش انقلاب اسلامی و آرمانهایش، کشف حقایق  و همچنین موفق به اصلاح نواقص و رفع معایب آن خواهیم شد.

    با تعدد و تنوع مجاری انتشار اخبار و اطلاعات و رشد بی سابقه  رسانه های مختلف، میزان اختیار کاربران و مخاطبان خبری برای دریافت اطلاعات مورد نیاز آنها افزایش یافته است و اینجاست قلم همان میزانی است که می تواند نافع باشد و سیاست ها را سمت و سو دهد که  اگر در جهت غیر منافع مردم قرار گیرد زیان آور می شود. وقتی مطلبی نوشته می شود وخواننده مقصود نویسنده را متوجه می شود که این مطلب در مسیری صحیح باشد که اگر با دلسوزی همراه گردد، اثرگذار است وهمیشه انتقادها در جهت مصالح امور کاربرد می یابند و در پس انتقادها هم، بایستی راه حل ها ارائه شوند.

    چیزی و کسی بدون ایراد نیست و همه ما اشکالاتی داریم که اگر انتقادی صورت می پذیرد، شایسته است که راه حل آن نیز ارائه شود.رسانه ها مشاور خوبی برای مدیران هستند و زمانی که انتقادات  با حسن نیت و ارائه راه حل باشد اثرگذار می شوند.

    یکی از بزرگترین کارکردهای رسانه ها، افشای فساد در ابعاد گوناگون جامعه است که  این امر در سایه مدیریت های شفاف و قانونمند،  امکان پذیراست و فعالان مدنی و خبرنگاران هم با اتکا به سواد رسانه ای،  سنگ در برکه های راکد سیاست و اجتماع می اندازند وبا تحریک مسئولان و مردم،  اعتماد همگان  را جلب کرده و فضای جامعه را به سمت و سوی واقعیت و فرار از بحران زایی و دروغ پراکنی رهنمون می سازند.

    رسانه های منتقد به شرط عدم توهین، مرجع شده و ماندگار می گردند، لذا رسانه ها و عواملشان نباید برای دل خود کار کنند و ضرورت دارد چاره اندیشی در بیان مطالب و انتقادات وجود داشته باشد که کارساز  و گره گشا شوند. رسانه ای موثر و پایدار است که در مسیر بیان انتقادات و تلاش برای ارائه برنامه در راستای بهبود شرایط تلاش نموده، دلسوزانه عمل کرده و از جایگاه خوبی درجهت تامین منافع مردم برخوردارشود.

    در واقع رابطه میان مخاطب و رسانه در دنیای امروز نه یک رابطه یکسویه و مبتنی بر الگوهای کلاسیک ارتباطی  است  بلکه تبدیل به رابطه‌ ای دوسویه شده که دایره انتخاب مخاطب برای پذیرش یا رد اخبار، روز به روز بیشتر می‌شود، شاید به همین دلیل درصد خطای هر دو طرف نیز روبه افزایش بوده و پذیرش اطلاعات صحیح و تشخیص آن از خبرهای دروغ دشوارتر شده است. از طرفی، در جامعه امروز چندگانگی منابع خبری، به رویکرد انتقادی رسانه ‌ها و انتقال آن به مخاطبان دامن زده و اطلاعات و اخبار چهره شفاف تر و به عبارت بهتر عریان‌تری یافته است. در چنین شرایطی کارشناسان امور اجتماعی، ارتباطی و فرهنگی از نبود سواد رسانه‌ای و خبری در جامعه انتقاد می‌کنند، سوادی که با وجود رشد آموزش ‌های عمومی و حتی ارتقای مدرک تحصیلی و تعداد دانش ‌آموختگان دانشگاه ‌ها در کشور در سطح بسیار نازلی قرار دارد.

    سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج و به رابطه‌ ای متقابل و فعالانه وارد شوند. درک پیام ‌های رسانه ‌ای و توانایی تحلیل و ارزیابی این پیام ‌ها و اطلاعات از یکطرف و تشخیص اطلاعات درست از غلط از طرف دیگر را سواد رسانه‌ای می‌نامند، چنین سوادی جز راه آموزش و در فرآیند زمانی ایجاد نمی‌شود. این روزها، رسانه چه رسانه ‌های جریان اصلی باشند مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات و چه رسانه ‌های نوظهور دیجیتال مانند شبکه‌ های پیام ‌رسان تلفن همراه و فضای مجازی، انبوهی از اطلاعات را به مخاطب منتقل می‌کنند. مخاطب امروز از انبوه اطلاعات اشباع شده است، اما این که چقدر در برابر این پیام ‌ها و اطلاعات فعالانه و منتقدانه برخورد می‌کند به سطح سواد رسانه‌ ای او ارتباط دارد.

    در دایره ‌ای محدودتر مخاطب امروز به سواد خبری نیازمند است تا از عهده پالایش اخبار و اطلاعات خبری که از کانال‌ های متعدد به او می‌رسد، برآید.همچنین سواد خبری اختصاص به قشر خاصی مانند فعالان مطبوعاتی یا خبرنگاران ندارد و نیاز به آن می‌تواند تمام اقشار جامعه را در بر بگیرد. ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف خبرهای رسانه‌ای، تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه ‌ای از منابع خبری گوناگون، آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقادی، تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ‌ها که درنگاه اول قابل مشاهده نیست از جنبه ‌های مختلف سواد خبری و رسانه‌ ای عنوان می‌شود.

    افراد صاحب این سواد، از نظر ادراکی قادرند ساده ‌ترین تا پیچیده ‌ترین پیام ‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و جنبه‌ های مثبت و منفی پیام را احساس کنند. سبک‌ های هنری تولید پیام را بشناسند. مثلا یک خبرنگار می‌داند چگونه اطلاعات را در بهترین بسته‌ های خبری به مخاطب عرضه کند. همچنین مضامین اخلاقی پیام ‌ها از سوی دارندگان سواد رسانه ‌ای سریع ‌تر درک می‌شود؛ به عنوان مثال بینندگان سریال‌ های ترکیه در شبکه‌ های ماهواره ‌ای فارسی زبان، با وجودی که مضامین خلاف عرف و اخلاقی را در داستان این سریال‌ ها تماشا می‌کنند کمتر به آن واکنش منفی نشان می‌دهند و در برابر آنها کاملا خنثی هستند. همه اینها نشان می‌دهد سواد رسانه‌ای در مفهوم محدودتر، سواد خبری مفهومی چندبعدی دارد.

    در سواد رسانه ای به این سوالات پاسخ داده می شودکه چه کسی پیام را بوجود آورده است؟ چه روش های خلاقانه ای برای جلب توجه مخاطب مورد استفاده قرار گرفته است؟  درک و فهم فرد از پیام چقدر متفاوت از درک و فهم سایر افراد از همان پیام است؟ چه نوع سبک زندگی، ارزش ها یا نظراتی در پیام گنجانده شده یا از پیام حذف شده است؟ و هدف از ارسال پیام چیست؟

    هدف اصلی سوادرسانه ای این است که به ما قدرت کنترل بیشتری نسبت به تعابیر پیام های رسانه ای بدهد.باید توجه داشت که تمامی پیام های رسانه ای دارای تفاسیر و ابعاد مختلفی هستند، بنابراین ضروری است که بر عمق پیام دست یافته و ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهیم. واقعیت این است که قدرت های رسانه ای سعی دارند تا با روش های خاص خود طرحی نوین از جنگ، ترور و انسانیت در ذهن مخاطب شکل دهند تا با این روند اذهان عمومی را تحت کنترل کامل خود درآورند. اما اگر سواد رسانه ای در بین مخاطبان اشاعه یابد این مهم غیر قابل اجرا خواهد شد زیرا سواد رسانه ای پاسخی ضروری، غیر قابل اجتناب و واقع نگر نسبت به محیط نوین رسانه ای می باشد.

    اولین نکته در موضوع سواد رسانه‌ ای توجه داشتن به میزان و نسبت مصرف از هر رسانه در میان انبوه رسانه‌ ها می باشد. خواندن اخبار باید از موضعی به شکل انتقادی انجام شود و نکته بعدی اینکه به نقش دست ‌اندرکاران و مالکان و در واقع سرمنشا رسانه ‌ها هم باید توجه داشت.

    با ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه ‌ای از منابع ای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانه هاست، آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقادی و تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست، سواد رسانه ای ایجاد می گردد.

    بنابر آنچه که به اجمال بدان اشاره شد، اولین نکته در موضوع سواد رسانه‌ ای توجه داشتن به میزان و نسبت مصرف از هر رسانه در میان انبوه رسانه‌ ها می باشد. خواندن اخبار باید از موضعی به شکل انتقادی انجام شود و نکته بعدی اینکه به نقش دست ‌اندرکاران و مالکان و در واقع سرمنشا رسانه ‌ها هم باید توجه داشت.

    از آنجاییکه سواد رسانه ای از ضرورت خاصی برخوردار است، نهادهای آموزشی، دانشگاه‌ ها و آموزشگاه‌ های مختلف و حتی مدارس نیز ملزم به آموزش اصل سواد رسانه‌ ای می باشند، نهادهای مدنی و صنفی که هر یک جمعی تخصصی را نمایندگی می ‌کنند نیز می ‌توانند اعضای خود را تحت آموزش مستمر در زمینه سواد رسانه‌ ای قرار دهند و بالاخره نهادهای رسانه ‌ای و انتشاراتی هم می‌ توانند مفاهیم ساده شده‌ ای از این بحث‌  را در دستور کار خود قرار داده و اجرا کنند تا با این روش و آموزش همگانی، به هدف ارتقای سطح سواد رسانه ای دست یافته و از آفت تحریف اخبار و عملیات روانی در امان مانند.

    مطالب پیشنهادی :

    درباره نویسنده

    4574 مطلب نوشته است .

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

    تمام حقوق این سایت برای © 2018 pishva |خبر پیشوا. محفوظ است.